Als ouder (of leerling) kunt u ontevreden zijn over bepaalde zaken of gedragingen op school. We gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u daarom van harte uit bij ontevredenheid, de leerkracht en de schoolleiding aan te spreken.
Als u er met de betrokkenen niet uitkomt of de klacht naar uw mening niet naar behoren is opgelost, maar ook als u niet zelf met de betrokkenen in gesprek durft te gaan, dan kunt u een beroep doen op de ondersteuning van de interne contactperso(o)en op school. Deze interne contactpersoon luistert naar u, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt u eventueel in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure.
De interne contactpersoon heeft een specifieke taak als het gaat om ongewenst gedrag op school (zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, machtsmisbruik, discriminatie, miscommunicatie, agressie en geweld). Hierbij biedt de contactpersoon u begeleiding vanaf het eerste gesprek totdat de klacht is opgelost. De contactpersoon lost jouw klacht niet zelf op, maar zal u ondersteunen bij het vinden van een goede oplossing.
De contactpersonen op de Jozefschool zijn:
Mevr. Annemarie Boshuizen a.boshuizen@askoscholen.nl
Dhr. Cees Schep c.schep@askoscholen.nl
Dhr. Douwe Hoitsma d.hoitema@askoscholen.nl
De contactpersonen maken jaarlijks minimaal 2x een ronde langs alle groepen zodat de kinderen weten bij wie en waarom ze terecht kunnen. Kinderen kunnen hun vraag of klacht in vertrouwen bespreken met de contactpersoon van hun keuze. Zij kunnen dit aangeven d.m.v. een briefje in de brievenbus bij de ingang.
De volledige klachtenregeling staat hier. Zie ook het overzicht contactgegevens van de in de regeling genoemde partijen.
Verwerking leerlingengegevens en privacy bij ASKO
Uiteraard willen de scholen in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) handelen. Meer informatie over dit onderwerp treft u aan onder de knop privacybeleid.
Als een leerling of diens ouders een klacht hebben over de manier waarop de school omgaat met persoonsgegevens, dan is de Klachtenregeling van de ASKO van toepassing.